SZTUKA AKTORSKA CHCE POZNAĆ CIEBIE!
Z górą i z dołem. Światłem i cieniem. Sacrum i profanum. Z twoim ogniem, zamiast płaskich emocji z serialu brazylijskiego i twoim żywiołem wody, która dopasowuje się do kształtu naczynia, jakim jest tekst. Nie musisz być idealny, ludzie idealni zamiast ciał mają skrzydła. Masz być sobą. Świadomie być sobą.
Ze swoją doskonałością i swoimi niedoskonałościami. Ze swoim bólem i radością życia, rozsadzającą cię energią lub bezsilnością, miłością czy nienawiścią, namiętnością, delikatnością, spokojem i siłą. Jeśli ktoś myśli, że chodzi o wyrecytowanie wierszyka na pamięć, lub nawet odtworzenie ustawionego przez profesjonalistę tekstu, to źle zrozumiał, czym jest aktorstwo.
Oddajesz słowom napisanym przez autora tekstu swoje ciało, głos, serce, duszę, energię, myślenie i wszystko. W zamian otrzymujesz wszystko. Zapomnij o gadającej głowie. Głowa jest mniej ważna niż energetyczny taniec twojego ciała, emocje płynące z brzucha i uczucia płynące z serca. Moim celem jest to, żebyś tak czuł/czuła siebie. Nie ustawiam żadnych tekstów, ty je po prostu mówisz prawdziwie. Bo wiesz kim jesteś, co masz do powiedzenia, co chcesz dać, co jest dla ciebie ważne. Jesteś KIMŚ UNIKALNYM, jak unikalne są twoje linie papilarne. Naucz się prawdziwego/ej siebie! A potem z poziomu brzucha, serca lub nieba mówi swoje teksty!
DLACZEGO WARSZTATY SĄ TAK ISTOTNĄ CZĘŚCIĄ EDUKACJI AKTORSKO-ROZWOJOWEJ?
1. OSZCZĘDNOŚĆ CZASU I MNIEJSZE KOSZTY
Pewna przydatna wiedza teoretyczna dotycząca między innymi sposobów poszukiwania teksów, ich adaptacji, zrozumienia jak ćwiczyć szerokie samogłoski czy sygnały siły w komunikacji niewerbalnej nie wymaga zajęć jeden na jeden. A przy określaniu temperamentu inni są wręcz niezbędni.
2. INSPIRACJA INNYMI
Zauważyłam, jak szybko ludzie uczą się przez obserwację, uczą się od siebie nawzajem. Teoria przekłada im się na praktykę. Rozumieją, patrząc z boku, na czym polega różnica pomiędzy prawdą sceniczną a sztucznym graniem z tysiące min. Widząc także, szczególnie w ćwiczeniach PP, jak łatwo pomimo wstydu wyjść poza ten wstyd i dać się ponieść „potworowi”. Jak piękne jest zdjęcie maski, nawet jeśli pod nią ukaże się bezradność czy rozpacz.
3. ZADANIA AKTORSKIE
Jeśli można zobaczyć, jak 3 osoby pokazują żywioły a każda na swój sposób, w zgodzie ze swoją wrażliwością i wyobraźnią, wtedy tego rodzaju zadanie przestaje być surrealistyczną zagadką. Dotyczy to również innych pozycji z długiej listy zadań aktorskich, które ćwiczymy (z coraz większą radością i łatwością) na każdych warsztatach.
4. ENERGIA GRUPY
Niektóre umiejętności zdobywa się ćwicząc w grupie. Do siły przebicia potrzebne są trzy osoby, które siedząc na środku mają zwrócić na siebie uwagę. Do wyrażania czułości potrzeba wielu par oczu. Do uruchomienia sił instynktu również. A czasem, żeby się przebić przez swoje zamrożone emocje gniewu, potrzebny jest ktoś, kto doskonale potrafi prowokować.